Grundat som ett lyxigt lädervaruhus 1854, var Louis Vuitton i många decennier en av världens ledande trunk- och accessoartillverkare. Det var först efter lanseringen av sina första modekollektioner 1998 som huset nådde en tidigare oanad global berömmelse och banade väg för uppmärksammade samarbeten med konstnärer som Richard Prince, Takashi Murakami och Stephen Sprouse.
Denna definitiva publikation inleds med en kort historia om huset, följt av korta biografiska profiler av Marc Jacobs, den första kreativa direktören 1998–2014, och Nicolas Ghesquière, som leder varumärket idag, innan den utforskar kollektionerna själva, som är organiserade kronologiskt.
Varje kollektion introduceras med en kort text som avslöjar dess influenser och höjdpunkter och är illustrerad med noggrant utvalda catwalk-bilder. Boken visar hundratals spektakulära kläder, detaljer, accessoarer, skönhetslooks och scenografier – och förstås de främsta modeikonerna som bar dem på catwalken, från Naomi Campbell och Gisele till Kate Moss och Cara Delevingne. En rik referensdel, inklusive ett omfattande index, avslutar boken.